12/05/2011


Selamat Penganti Baru, Semoga kamu berdua dirahmati Allah s.w.t di beri petunjuk dan di kurniakan kebahagian di dunia dan akhirat. Amin!


Diari perjalananku.......
Lebuhraya agak sibuk ketika dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang dan bertambah sesak lagi dengan kenderaan peserta-peserta perhimpunan UMNO yang  pulang setelah hari terakhir perhimpunan mendengar hujah pengulungan dari Presiden UMNO. Bertolak pulang bermula dari jam enam petang telah menjadi tidak lancar akibat masaalah teknikal kereta di bahagian “Gear”. Empat orang kami masing-masing keletihan kerana sejak  jam satu pagi tadi bertolak ke K.L masih belum berupaya untuk melelapkan mata. Setelah selesai hadiri jamuan kenduri  di Sungai Buluh kami berurusan pula dengan saudara aku yang bekerja di KDN. Sehabis itu kami berusaha mencari pomen untuk membaiki kenderaan tetapi hasil yang agak mengecewakan .
Terakhirnya, seorang mekanik di sebuah kedai membaiki kereta milik seorang lelaki melayu memberitahu kami yang ada masalah untuk mendapatkan alat ganti memandang hari itu ialah hari sabtu , dan kebanyakan kedai pembekal barangan alat ganti yang kesemuanya milik bangsa cina hanya berniaga separuh hari. Rakan aku si pemandu ni berkeras mahu juga cari bengkel kereta milik pengusaha melayu walaupun beberapa kali terserempak dengan bengkel kereta milik bangsa cina.Jelas yang rakan aku ni masih ketinggalan dalam menerima hakikat kerana ketebalan pegangan kemelayuan dia.
Walaupun aku tidak setuju dengan prinsip dia, namun aku tidak mahu membangkang  kerana sudah jadi pilihan dia, maklumlah jenis kepala angin.Tetapi dia tidak tahu yang pegangan dia amat menyusahkan sebab dia mungkin tidak terfikir yang bukannya senang  mahu mencari bengkel kereta milik pengusaha melayu di Kuala Lumpur ni. Sudahlah datang ke Kuala Lumpur sekali-sekala dan jalan-jalan pula selalu berubah arah dengan macam macam pembangunan pesat.
Hendak mencari bengkel kereta melayu dalam kesesakan jalan yang tidak tentu arah? Fuh!  Amat merumitkan . Ada sekali kami singgah bertanya pada seorang yang sedang berjalan kaki. “Dik! Ada kedai pomen kereta melayu tak! “ “Ada bang!  depan sana tu! lepas simpang kiri tak jauh ada kedai pomen kereta melayu”. Huh!. cari punya cari dia punya tu! ….entah macam mana sampai di simpang Tol Plus, Hampeh!! Aku musykil  apa yang kami faham bila perempuan yang kami tanya tadi beri tunjuk arah.
"Kau bawak kami kemana ni  mat? " tegur cikgu yang kelihatan tersengeh-sengeh mengusik si pemandu yang jelas wajahnya nampak ketat.
 "Sekarang  mana ada simpang kiri!! Nak buat macam mana ni, nak patah balik?”  Keras bunyinya si pemandu.
“Panjang tengkuk tadi! Ceh! Ceh! Usik cikgu lagi sambil tertawa.
Aku menoleh melihat si pemandu yang tadi wajahnya pahit mencuka mula kembang-kempis hidungnya. “Kah! kah! Kah! “ Rakan aku yang sorang lagi dibelakang terhingut-hingut badan dia tak dapat menahan ketawa  bila aku menoleh ke belakang. Aku mengesyaki bahawa mereka mungkin mengetahui sesuatu yang aku tak tahu.
“Ha! Ha! Ha!..kih! kih! Kih! Kih! “ Pemandu yang tadi muka ketat spontan  tertawa. Bergegar-gegar perut dia yang buncit tu. “Haram jadah betoi! Sudahlah  pakai kebaya ketat, masa dia tunduk tadi tunjuk arah..mak  ooi ! isi dia, mahu tak panjang tengkuk aku”. Dan aku yang rimas dengan keadaan tak dapat juga nak tahan tawa melihat lucunya perangai kawan-kawan aku tiga ekor ni.
Jalan di Kuala Lumpur dan Selangor ni banyak berubah. Sesaknya pula hampir menjadikan kami sasau kerana beberapa kali terlepas simpang dan berpusing-pusing mencari arah dan barangkali berbakul terima makian dari pemandu-pemandu  Kuala Lumpur yang kadangkala  menunjukkan keramahan serta toleransi mereka dengan isyarat tangan yang pelbagai serta bunyi hon yang membingitkan.
Kami semuanya jadi buta arah, contohnya sebelum subuh tadi, entah macam mana kami boleh tersasar memasuk jalan Travers dan melilau-lilau cari arah ke Puduraya. Tetapi aku memang akur, Kuala Lumpur tidak pernah berhenti dari kepesatannya. Tengok Puduraya pun dah cukup,entah apa yang mereka balut bangunan tu aku tak tahu, pelik!
Apapun hari ini, pertemuam aku dengan kaum kerabat walaupun tidak semuanya hadir di majlis kenduri kahwin salah seorang anak saudara  aku di Sungai Buluh amat mengembirakan hati aku. Hampir belasan tahun aku tidak sebenar-benarnya  menemui mereka dan buat pertama kali,aku diperkenalkan dengan anak-anak saudara aku yang ada diantaranya yang aku kenali dulu telah pun meningkat remaja. Dan buat pertama kalinya juga aku diperkenalkan dengan anak-anak saudara aku yang belum aku kenali dulu ( kerana belum lahir apabila aku tercampak atau mencampakkan diri ke utara )Anak-anak saudara aku yang baru aku kenal ini,semuanya sudah pun bersekolah di sekolah rendah.
Segalanya membuatkan aku terfikr, Aduhai! Sayang sekali ,  Betapa aku telah kehilangan kebanyakan episod dalam hidup aku yang entah menjadi semakin singkat episod ceritanya. Walaupun hatiku menangis terharu namun sebagai lelaki, aku tidak mahu mengaibkan diri dan berusaha menceriakan diri sambil menemui saudara mara ku yang lain, yang terpisah dariku,  datang dari berbagai daerah dan negeri. Semua mereka bila menemui aku hanya menyatakan hal agak serupa. “Lama tak nampak . Kemana menghilang selama ni??Aku hanya tersengeh dan senyum menyambut salaman dan pelukan mesra yang memang aku rindukan.
 Dalam keadaan riuh rendah beramah mesra itu, sempat aku mengerling kearah rakan-rakan aku yang tiga ekor tu dan kelihatan mereka memandang  dengan renungan  tajam dan sinis ke wajah ku. Rasanya aku dapat mengagak, apa yang mereka fikirkan. Entah dalam hati mereka sedang mengumpat ak…” macam ni punya manusia pun ada!” Agaknya begitulah fikir mereka apabila melihat drama swasta yang berlaku di depan mereka.Ah! Lantak, aku tak mahu ambil pusing, yang penting aku dapat melepaskan rindu pada keluarga aku yang telah lama aku rindui dan tidak pernah terpadam dalam hati aku.
 Dengan segala kemesraan yang aku perolehi  itu, aku sebenarnya masih kehilangan , kerinduan sebenar aku masih belum terpenuhi .Walau apapun aku  akur dan terima hakikatrnya dan aku tidak berkecil hati dan tidak terlintas untuk berfikiran buruk. Mereka ada alasan dan sebab tersendiri yang tidak dapat disangkal . Apapun memang salah aku, mungkin lain kali agaknya? Insya allah!
Kini, perjalanan pulang telah sampai di Tapah dan keadaan kereta semakin menampakkan masalahnya. Apapun yang bakal terjadi  perjalanan pulang  telah dicapai cara sepakat dan masing-masing sebenarnya ada perkara yang perlu dilakukan bila balik nanti dan segala risiko ditanggung bersama. Melihat pada keadaan kereta aku hanya risaukan bila tiba nanti di Changkat Jering. Memanjat bukit yang curam itu sejauh berkilo-kilo dengan masalah kereta sedemikian membuat aku berdoa dan berdoa agar segalanya dapat dilalui dengan selamat.
“Ish! Mat, Changkat Jering macammana? boleh lepas ke kereta ni?” Tanya aku yang risau dengan keadaan kereta yang menderam-deram apabila ia membuat tukaran “gear”.“Entah la!”  Katanya ringkas dan terus diam dengan wajah yang agak resah. Bertambah gelisah lagi riaknya apabila cikgu sengaja menyiindir. Aku diam tak mahu mencelah atau menokok tambah kerana  tidak mahu merumitkan lagi keadaan.
Cikgu dan rakan aku yang seorang lagi tu nampaknya telah nyenyak tidur manakala aku yang sebenarnya memang benar-benar mengantuk, mahu tidak mahu terpaksa berjegil  dan rokok yang aku sedut telah berganti puting. Risau aku dengan  pemandu yang aku perhatikan mata dia macam cicak kena kapur,bila-bila boleh lelap! Pemanduannya ketara mula tidak stabil dengan kereta mulai melilau ketepi dan ketengah hingga ada beberapa kereta dari arah belakang memberi isyarat lampu tinggi. Aku menepuk bahu dan tengkuknya, tetapi  dia enggan memberi kan giliran memandu kepada aku , alasannya dia lebih kenal keadaan kereta dan dia tidak mahu orang lain semakin meranapkan impian untuk  balik dengan selamat. Melihat cara dia memandu pula aku lebih risau, “selamatkah nanti macam ni?” bisik hati kecil aku.
Kini tiba di Changkat Jering dan aku terus berdoa. Pemandu memecut kereta agar meluncur lebih lancar menaiki bukit yang tinggi ini. Tiba di pertengahan kereta semakin perlahan dan bertambah perlahan. Aku melihat pada wajah pemandu yang matanya masih lagi redup kerana mengantuk. Tibai tiba aku terhidu sesuatu dan segera menjengok keluar.” Mak Oi! ..banyaknya  asap!” Kata ku. Asap kelihatan berkepul-kepul entah datang dari mana, tetapi aku rasa ianya datang dari bahagian enjin di hadapan dan mulai masuk memenuhi kedalam kereta.
“Kita ketepi!”. ..Kataku ,” kita periksa  apa yang berlaku”. Dengan asap yang mula memenuhi  dalam kereta, pilihan berhenti terpaksa dilakukan. Sebaik kereta berhenti di tepi ruang yang agak sempit, aku segera keluar memberi isyarat kecemasan pada pemandu-pemandu kereta lain yang mengekori di belakang. Agak bahaya juga keadaan dengan ada kereta-kereta  di lorong paling kanan memecut laju memanjat bukit yang tinggi lagi curam itu.
Setelah asap berkurangan dan mula hilang, pemandu yang gelisah menyarankan agar meneruskan perjalanan hingga ke tempat berhenti tidak jauh lagi di atas.”Bahaya berhenti disini ! “ katanya. Kami meneruskan perjalanan hingga hampir ke puncak dan berhenti di tempat berhenti yang dikhaskan.Kami berehat di tempat tersebut hampir setengah jam berbincang apa yang perlu dibuat sambil pemandu menemui beberpa pemandu lori yang turut berehat di situ.
“Baik! kita teruskan perjalanan tetapi dengan perlahan “,pemandu memberi cadangan dan wajahnya nampak sedikit bersemangat dan aku rasa dia telah mendapatkan nasihat dari pakar. ” Kita bawa perlahan-lahan dan jangan memaksa kereta,macam kura-kura pun kura-kuralah, janji sampai balik”. Perjalanan pulang pun diteruskan juga dan kereta mengaum mendaki ditengah-tengah hutan banat  dan aku rasa kalau aku berjalan kaki pun lagi laju, siap boleh “overtake” lagi.
Aku perasan ada sebuah lori sedang laju datang dari arah belakang di lorong tepi yang sama dan lori itu membunyikan hon sambil memberi isyarat lampu tinggi berkali-kali. Dengan muka toyer, pemandu melihat cermin belakang “ macam haram jadah!” rungut dia. Hampir mendekati kami lori  itu mula mengurangkan laju dan terpaksa menukar”gear” lorinya. Kini ada dua kura-kura sedang memanjat bukit. Aku bagai dapat merasakan perasaan pemandu lori yang menuruti dibelakang. Alahai! nasib, nasib.
Kami berjaya melepasi Terowong Changkat Jering dan kereta dipandu perlahan sambil itu fikiran aku mulai melayang dan terkadang aku tersenyum sendirian.Sebenarnya perjalanan awal bermula dengan rancangan yang tidak teratur sepenuhnya. Mulanya ialah aku dan pemandu kereta dan seorang lagi rakan hanya dipelawa menemani si pemandu bila balik nanti andainya aku mengambil keputusan untuk tinggal beberapa hari lagi di Kuala Lumpur. Cikgu pula merupakan penumpang yang malang! Sebab apa aku kata malang? sebab dia sendiri tidak tahu yang kami bertiga sememangnya mahu ke kuala lumpur .
Cikgu ini muncul secara tiba-tiba hampir jam satu pagi tadi waktu kami bersedia untuk bertolak dan dia ingin mengikuti kami. Mungkin cikgu ini fikir ianya satu jenaka apabila kami mengatakan yang kami mahu ke Kuala Lumpur. Kebiasaanya  pemandu kereta dan cikgu ni akan ke Jelutung atau Tanjung pada waktu-waktu begini  untuk menikmati teh halia. Dia baru sedar akan keadaan sebenar apabila pemandu membuat lencongan dan  lantas memasuki  menyusuri lorong  Jambatan Pulau Pinang.
“ Aik !! Biarq betoi!!.. kata Cikgu tergamam.
“Laa, cikgu tak tahu ke yang kami memang nak ke Kuala Lumpur”,tanya aku yang bingung dengan kebingungan dia.
Dari kerusi belakang aku sempat mengerling melihat pemandu kereta yang tersengeh-sengeh tanpa berkata apa-apa. “Apa laa!  si mat ni, apa dah dia temberang pada  cikgu”. Rakan aku disebelah kelihatan terhinggut-hinggut badan menahan tawa. Aku hanya mengeleng-gelengkan kepala melihat telatah mereka.
“Hmmmm! Malang nasib cikgu ni fikir aku, namun nak berpatah balik adalah hampir mustahil ketika kami sudah berada hampir suku jaraknya  di atas Jambatan Pulau Pinang.
‘Aiseh! Esok aku kena hadiri kenduri kawin rumah mak penakan,  dah janji dah dengan orang rumah”. Kata Cikgu tadi dan nadanya macam tak berapa seronok tidak seperti mula tadi ,bila dia bergegas memasuki kereta ingin menuruti kami. Aku lihat cikgu mengambil telefon bimbit dan membuat sms.“Buatlah apa yang patut cikgu, pandai-pandailah engkau nak pujuk dan bagi alasan” bisik hati aku dan rakan aku yang dua ekor ni tersenyum dan mentertawakan cikgu tadi yang turut tetawa dengan keadaan yang membuatkan dia jadi tipah tertipu.
Akhirnya kami selamat sampai di Pulau Pinang dan aku yang sejak mula perasan sesuatu  tergelak sendirian, nyata sejak kereta mula berasap tadi pemandu dan yang lain termasuk aku hilang ngantuknya. Untuk  menyampaikan hasrat awal cikgu, maka kami singgah di Tanjung, pekena teh halia dan nasi kandar sebelum pulang ke rumah masing-masing. Pagi ini juga ada majlis berkhatan beramai-ramai yang dianjurkan AJK PAS cawangan . Anak aku salah seorang dari peserta terlibat. Aku risau juga sebab kelmarin bila pengerusi majlis kata “mana yang demam atau sakit teruk tu, kita ‘consulte’ dengan doktor dan kalau doktor kata tangguh kita tangguhkan mana yang sakit tu pada masa lain, mungkin tahun hadapan! Spontan anak aku yang nampak pucat tu kata ” ayah! kenapa tiba-tiba muka nabil rasa macam kebas dan kaki pulak macam tak larat nak bangun,….demam kot! Aku lihat jiran yang duduk sebelah tersenyum  melihat telatah dia. “Pulak dah!!!” bisik hati kecil aku.

No comments: